Home Pojazdy Autobusy MAN ABB pracuje nad megawatową ładowarką dla elektrycznych ciężarówek

Technologie

ABB pracuje nad megawatową ładowarką dla elektrycznych ciężarówek

Technologie

ABB pracuje nad megawatową ładowarką dla elektrycznych ciężarówek

Efekt pracy krakowskich inżynieów od ABB poznamy już w przyszłym roku
Fot. ABB
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

MAN oraz ABB E-Mobility zawarły porozumienie o współpracy na okres 3 lat w obszarze badań i rozwoju, w szczególności technologii ładowania megawatowego (MCS). Urządzenie (do nawet 3,5 MW), pozwoli w ciągu kilkudziesięciu minut naładować akumulatory ciężarówki na kolejne 300-400 km jazdy. ABB chce wprowadzić na rynek nową ładowarkę w 2025 r.

Programiści z krakowskiego ABB w akcji

MAN Truck & Bus oraz ABB E-Mobility rozpoczęły wspólny projekt stacji do ładowania pojazdów ciężarowych. Megawatowe urządzenie pozwoli w ciągu kilkudziesięciu minut naładować akumulatory ciężarówki na kolejne 300-400 km jazdy. Nad przełomową technologią pracują między innymi Polacy z ABB w Krakowie. Międzynarodowy koncern technologiczny chce wprowadzić na rynek nową ładowarkę w 2025 r.

Szybsze ładowanie

Na razie elektrycznych ciężarówek na europejskich drogach jest jak na lekarstwo. W ubiegłym roku w Europie jeździło raptem około 500 takich pojazdów. Jednak zdaniem przedstawicieli branży motoryzacyjnej, do 2030 r. około 60% pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE będzie zeroemisyjnych.

Obecnie wciąż sporym wyzwaniem pozostaje transport długodystansowy realizowany takimi ciężarówkami. Zatankowanie TIR-a za pomocą dystrybutora z olejem napędowym zajmuje kilkanaście minut. Naładowanie pojazdu tej wielkości za pomocą szybkich ładowarek samochodowych – o wiele więcej czasu. Optymistyczne prognozy co do wzrostu ilości elektrycznych ciężarówek poparte są intensywnymi pracami na rzecz przyspieszenia procesów ładowania. Od ok. 3 lat trwa rozwój technologii ładowania megawatowego (MCS). Urządzenia, których moc w niedalekiej przyszłości może się wahać od 1 MW do nawet 3,5 MW, pozwolą naładować ciężarówkę w czasie 30-45 minut, czyli w ciągu obowiązkowej przerwy dla kierowcy.

Nad takim urządzeniem pracuje zespół inżynierów i programistów z ABB E-mobility w Krakowie.
–  Prace rozpoczęliśmy kilka tygodni temu. Zespół odpowiada zarówno za rozwój oprogramowania, jak i elementy osprzętu. Przygotowujemy już odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi nam testy zgodności naszego urządzenia oraz ciężarówki naszego partnera – powiedział Paweł Gawroński, R&D Project Manager w ABB E-Mobility.

Połączenie MCS z CCS

W technologii MCS priorytetem nie jest – mówiąc ogólnie – więcej energii elektrycznej w przyłączu, a sprawniejsze, bardziej wydajne jej wykorzystanie. – Chcemy wspólnie rozwinąć koncept połączenia technologii MCS z powszechnie dostępnym standardem szybkiego ładowania CCS, co powinno rozwiązać pewne problemy związane z rozbudową sieci energetycznej, przyłączem i ograniczoną przestrzenią – stwierdził Thomas Nickels, wiceprezes MAN.

Innym wyzwaniem jest komunikacja między ładowarką a pojazdem. Megawatowe ładowanie bazuje na sieci Ethernet, która do tej pory nie była powszechnie stosowana w branży elektromobilności. – Jednym z ciekawszych wyzwań z którym będziemy musieli się zmierzyć, jest wdrożenie nowego standardu komunikacji ISO15118-20. Prace w Krakowie już wystartowały i mam nadzieję, że w niedługim czasie rozpoczniemy fazę testowa – podkreślił Gawroński. Jak dodał, współpraca z MAN zaplanowana jest na kolejne 3 lata.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory