Na pewnym poziomie osiągów sama wartość przyspieszenia od 0 do 100 km/h przestaje już robić wrażenie. Wiadomo, że będzie niezwykle niska. Czołowi producenci najszybszych i najmocniejszych supersamochodów rywalizują w innych kwestiach i przy innych liczbach. Takich, jak czas rozpędzania się od 0 do… 400 km/h i hamowania z tej prędkości.
Rimac vs Koenigsegg
Chorwacki Rimac (do tej marki należy 55% udziałów w Bugatti – 45% ma Porsche – przyp. red.) produkujący samochody elektryczne rywalizuje tu przede wszystkim ze szwedzkim Koenigseggiem (auta spalinowe i hybrydowe). Historia tych zmagań jest następująca: najpierw Koenigsegg Agera RS ustanowił czas 0-400-0 na 31,49 s (w 2019 roku). Później szybszy był Rimac Nevera (29,93 s), a następnie wygrał Koenigsegg Jesko Absolut (27,83 s). Chorwaci musieli odpowiedzieć.

Obecnie marka podkreśla, że Rimac Nevera R, czyli mocniejsza i bardziej „torowa” wersja tego modelu, ustanowiła czas 25,79 s. To o 2,04 s szybciej niż w Jesko i szybciej od standardowej Nevery o 4,14 s. To nie koniec rekordów Rimaca. Przy okazji tych prób, Nevera R osiągnęła 100 km/h w 1,72 s.
Poza tym, auto rozpędziło się od 0 do 160 km/h w 2,96 s (lepiej o 0,25 s od wersji bez litery „R”), do 200 km/h w 3,95 s i 0-300 km/h w 7,89 s (aż o 1,33 s szybciej).

Nevera R potrzebuje również zaledwie 17,35 sekundy, aby pojechać od 0 do 400 km/h – czyli o 3,96 sekundy mniej niż w wersji standardowej. Warto zwrócić uwagę także na to, że Nevera R ustanowiła nowy rekord prędkości maksymalnej aut EV, osiągając imponującą prędkość 431,45 km/h.
Oto pełna tabela nowych rekordów Rimaca.
| Test / Zakres | Czas |
| 0–60 mph (0–96,6 km/h) | 1,66 s |
| 0–100 km/h | 1,72 s |
| 0–124 km/h (0–200 km/h) | 3,95 s |
| 0–300 km/h | 7,89 s |
| 0–400 km/h | 17,35 s |
| 100–200 km/h | 2,22 s |
| 200–250 km/h | 1,65 s |
| 200–300 km/h | 3,89 s |
| 0–100–0 km/h | 3,32 s |
| 0–200–0 km/h | 8,58 s |
| 0–300–0 km/h | 14,49 s |
| 0–400–0 km/h | 25,79 s |
| 0–250–0 mph (0–402–0 km/h) | 26,20 s |
| Ćwierć mili (1/4 mili ≈ 402 m) | 7,90 s |
| 1 mila ze startu zatrzymanego | 19,71 s |
| Prędkość maksymalna | 268,2 mph |
Więcej koni, mniejsza masa
Czym Nevera R różni się od „cywilnej” wersji, o ile można tak nazwać słabszą wersję modelu? Podczas gdy standardowy model osiąga 1888 KM z czterech silników elektrycznych, Nevera R rozwija 2107 KM. Waży również 35 kg mniej, jest standardowo wyposażony w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 i wytwarza o 15% więcej docisku dzięki dużemu tylnemu skrzydłu.

– Kiedy po raz pierwszy zaprezentowaliśmy Neverę, wydawało się, że osiągnęliśmy szczyt możliwości hipersamochodów – powiedział Mate Rimac, prezes firmy. – W ciągu jednego pokolenia dokonaliśmy skoku wydajności, na który wcześniej trzeba by było czekać całe dekady. Teraz, dzięki nieustannym innowacjom, Nevera R jest jeszcze szybsza, a jednocześnie wciąż oferuje zaskakująco dużo komfortu i praktyczności, które sprawiają, że to naprawdę użyteczny samochód na co dzień -dodał największy udziałowiec i założyciel firmy.
Do salonu z grubym portfelem
W Polsce dystrybucją aut firmy Rimac zajmuje się firma Pietrzak, sprzedająca także m.in. Bugatti czy Pagani. Salon znajduje się w Katowicach. Cena Nevery zaczyna się od ok. 8,7 mln zł. Dopłaty z programu „NaszEauto” nie wchodzą w grę…
PMA
Fot. Rimac

