Lider pokazał moc

GreenWay uruchomił 35 hubów i opanował 42 proc. rynku

GreenWay Polska posiada już 1800 punktów ładowania, z czego 1300 stanowi własność operatora
Źródło zdjęcia: GreenWay

GreenWay Polska zakończył realizację jednego z największych projektów rozwoju sieci szybkiego ładowania w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach przedsięwzięcia Expand-E uruchomiono 35 ultraszybkich hubów wyposażonych łącznie w 253 punkty ładowania prądem stałym (DC), co przekłada się na wzrost udziału firmy w polskim rynku do 42 proc. i umocnienie pozycji czołowego operatora infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce.

  • GreenWay zakończył projekt infrastrukturalny – jeden z największych w naszej części Europy
  • Operator uruchomił 35 hubów ładowania DC, co przekłada się na 253 punkty ładowania  
  • Liczba wszystkich hubów w Polsce wzrosła tym samym do 103
  • Firma może pochwalić się 42-procentowym udziałem w tym segmencie infrastruktury ładowania

GreenWay uruchomił 35 hubów i… został liderem

Projekt Expand-E, współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF), stanowi istotny krok w kierunku budowy transeuropejskiej infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych. Całkowity budżet projektu przypadający na Polskę wyniósł 20 milionów euro, z czego niemal połowa – 8,8 miliona euro – pochodziła z funduszy unijnych. Warto podkreślić, że GreenWay realizował projekt również na Słowacji, co podkreśla międzynarodowy charakter przedsięwzięcia.

Program CEF Transport, zarządzany przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), koncentruje się na wspieraniu projektów infrastrukturalnych zwiększających zrównoważony rozwój transportu w Unii Europejskiej. W obecnej perspektywie finansowej 2021-2027 na transport przeznaczono 25,8 miliarda euro, a priorytetem jest rozwój sieci transeuropejskiej TEN-T oraz infrastruktury paliw alternatywnych.

Strategiczna lokalizacja i nowoczesna technologia

Nowe huby zostały zlokalizowane wzdłuż kluczowych korytarzy transportowych sieci TEN-T, która łączy najważniejsze miasta i węzły komunikacyjne w Europie. Część stacji powstała bezpośrednio na terenie Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), pozostałe znajdują się w odległości maksymalnie dwóch kilometrów od zjazdów z tras szybkiego ruchu. Szczególnie interesującym rozwiązaniem jest umiejscowienie 13 lokalizacji przy sklepach sieci Aldi, co łączy potrzeby infrastruktury ładowania z wygodą klientów.

Technologicznie projekt opiera się na najnowocześniejszych rozwiązaniach. W 35 lokalizacjach zainstalowano łącznie 98 ładowarek Alpitronic o mocy 400 kilowatów (196 punktów ładowania) z dynamicznym podziałem mocy oraz 41 ładowarek Delta (podział mocy na pół per gniazdo) o mocach od 150 do 400 kilowatów (57 punktów). Zdecydowana większość hubów została podłączona bezpośrednio do sieci średniego napięcia, co wymagało budowy własnych stacji transformatorowych przez GreenWay. To rozwiązanie, choć droższe, zapewnia możliwość przyszłej rozbudowy przyłączy wraz z rosnącym zapotrzebowaniem.

Według CEO GreenWay, Rafała Czyżewskiego, taka architektura techniczna była niezbędna dla zapewnienia odpowiedniej mocy i niezawodności systemu. Moc przyłączeniowa poszczególnych hubów do sieci średniego napięcia wynosi od 600 kilowatów do nawet 2400 kilowatów, co pozwala na obsługę wielu pojazdów jednocześnie bez utraty wydajności ładowania.

Skok jakościowy dla polskiej infrastruktury

Znaczenie projektu dla polskiego rynku elektromobilności trudno przecenić. Spośród uruchomionych hubów, trzy oferują po 12 punktów ładowania, jeden dysponuje 9 punktami, 16 hubów liczy po 8 punktów, kolejne 8 po 6 punktów, a 7 po 4 punkty ładowania. Większość z nich oferuje moc minimalną 200 kWh, co pozwala na naładowanie średniej wielkości baterii do 80 proc. w mniej niż 30 minut.

Według danych przedstawionych przez GreenWay, dzięki realizacji projektu łączna nominalna moc wszystkich punktów ładowania w sieci firmy wzrosła z 72 MW do około 170 MW. To ponad dwukrotny wzrost, który znacząco zwiększa przepustowość całej sieci i gotowość do obsługi rosnącej liczby pojazdów elektrycznych.

Równie imponująco prezentują się dane dotyczące udziału w rynku. Przed uruchomieniem 35 nowych hubów GreenWay dysponował 8 z 68 funkcjonujących w Polsce hubów ładowania. Po zakończeniu projektu liczba wszystkich hubów w kraju wzrosła do 103 (wzrost mocy punktów ładowania w hubach o 87 proc. z 112 MW do 210 MW), z czego 43 należy do GreenWay. Oznacza to, że udział w rynku wynosi obecnie 42 proc., co czyni ją liderem rynku.

Dynamiczny rozwoju elektromobilności to wyzwanie

Inwestycja GreenWay wpisuje się w szerszy trend rozwoju elektromobilności w Polsce. Według najnowszych danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec listopada 2025 roku w Polsce funkcjonowało już 11 307 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. To wzrost o 43 proc. w porównaniu rok do roku.

Charakterystyczne jest przy tym przyspieszenie rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania. O ile punkty ładowania prądem przemiennym (AC) stanowią 65 proc. ogółu, to szybkie ładowarki prądu stałego (DC) zwiększyły swoją liczbę aż o 62 proc. rok do roku. Obecnie w Polsce funkcjonuje już ponad 4 tysiące szybkich punktów ładowania DC.

Dla tak dużego operatora jak GreenWay z jednej strony rozwój rynku infrastruktury ładowania jest priorytetem, ale z drugiej przyczynia się to do sytuacji spadku poziomu wykorzystania stacji. Obecnie – po otwarciu nowych hubów – wynosi on 2 proc. w ciągu doby. Tak mały udział wpływa też na znaczne koszty operacyjne, gdzie paradoksalnie koszty energii stanowią mniejszą część ogólnie ponoszonych kosztów operacyjnych.

Według Rafała Czyżewskiego, Prezesa GreenWay zadawalający poziom utylizacji wynosiłby 15 proc. na dobę. Wtedy koszty dystrybucji obniżyłyby się, ale nadal byłby wyższe niż ceny energii. Jednak ten stosunek nie wynosiłby dwukrotności, tak jak jest teraz. W efekcie jest to największa bariera przyczyniająca się do wysokich kosztów ładowania. Prezes GreenWay jasno podkreśla, że wybór taryf dynamicznych nie zmieniłby w tym przypadku wiele, właśnie przez koszty m.in. dystrybucyjne.

Kolejną istotną kwestią są ostatnie dwa lata, które były trudne dla branży. W efekcie są operatorzy, którzy poszukują nowych inwestorów lub konsolidacji z innymi podmiotami. Według GreenWay niedługo informacji na temat przejęć będzie więcej.

GreenWay Polska posiada już 1800 punktów ładowania, z czego 1300 stanowi własność operatora, a 500 to stacje partnerskie. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez operatora, od początku działalności firmy w Polsce, liczba sesji ładowania przekroczyła 3,5 miliona, a liczba klientów to 130 tysięcy. GreenWay to jednak nie tylko Polska, ale również inne rynki europejskie w tym m.in. Słowacja. Uwzględniając tą zmienną, ogólna liczba publicznych punktów ładowania w sieci wynosi 2500, a liczba sesji ładowania przekroczyła 3,8 miliona.

Maciej Gis

REKLAMA