Home Pojazdy Osobowe Porsche 850 Fantom Air z elektrycznym napędem przyszłego Macana

Porsche

850 Fantom Air z elektrycznym napędem przyszłego Macana

Porsche

850 Fantom Air z elektrycznym napędem przyszłego Macana

Dzięki architekturze 800 V firmy Porsche elektryczną łódź można ładować prądem stałym (DC) z mocą ponad 250 kW
Fot. Porsche
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Porsche i stocznia Frauscher zaprezentowali na jeziorze Garda swój pierwszy produkcyjny model 850 Fantom Air. Łódź korzysta z napędu z przyszłego w pełni elektrycznego Porsche Macan. Elektryczny nawodny bolid ma napęd elektryczny o mocy 400 kW i rozwija prędkość do 85 km/h. Łódź posiada architekturę o mocy 800 V, która umożliwia szybkie ładowanie. Model First Edition można już zamawiać. Cena? Od 561 700 euro netto, czyli ok. 2,5 mln zł.

Przedstawiciele międzynarodowych mediów mieli okazję po raz pierwszy przetestować we Włoszech nową łódź Frauscher x Porsche 850 Fantom Air. Sportowa jednostka została wyposażona w technikę układu napędowego przyszłego całkowicie elektrycznego Porsche Macan.

– Łódź eFantom oferuje wszystko, co zawsze obiecywały produkty firm Frauscher i Porsche: wyjątkowe osiągi i luksusowe doświadczenia, najwyższą jakość oraz ekskluzywny, ponadczasowy design – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu.

Napęd E-Performance

Na potrzeby użytku na wodzie Porsche dostosowało i dodatkowo rozwinęło technikę swojego samochodowego napędu. W łodzi Frauscher x Porsche 850 Fantom Air zastosowano komponenty platformy Premium Electric (PPE), na której bazuje nowy Macan. Ich lista obejmuje najnowocześniejszy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi (PSM), którego szczytowa moc w eFantomie została ograniczona do 400 kW, oraz powiązaną z nim elektronikę mocy. Wał przenosi siłę napędową z jednostki elektrycznej na charakterystyczny napęd łodzi typu Z. Silnik znajduje się z tyłu, a elementy sterujące umieszczono w wodoszczelnej skrzynce z logo Porsche. Także akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh brutto, również przejęty z nowego modelu Macan, znajduje się z tyłu, pod częścią wypoczynkową.

Tryby jazdy czy raczej pływania

Wstępnie zaprogramowane tryby jazdy, podobnie jak w przypadku samochodów drogowych Porsche, pozwalają na wybór odpowiedniej charakterystyki w zależności od sytuacji. Łódź eFantom oferuje następujące ustawienia: Docking (z ang. dokowanie), Range (z ang. zasięg), Sport i Sport Plus. Programy zmieniają charakterystykę reakcji przepustnicy, a jednocześnie obejmują różne ograniczenia prędkości. Na przykład w trybie dokowania, przeznaczonym do pływania w porcie, prędkość zostaje ograniczona do ośmiu węzłów (co odpowiada 15 km/h).

Milowy kamień w branży

Jak podaje producent, optymalna prędkość przelotowa wynosi 41 km/h (22 węzły). Przy tej prędkości energia w akumulatorze pozwala pokonać około 45 km (lub umożliwia godzinną podróż). Podczas pływania z prędkością graniczną można uzyskać zasięg przekraczający 100 km. Prędkość maksymalną osiąga się w trybie Sport Plus – ograniczono ją do 85 km/h (46 węzłów). W przypadku typowych podróży klientów, obejmujących niskie i wysokie prędkości, możliwe jest pływanie trwające od dwóch do trzech godzin, w zależności od profilu jazdy.

– Ta łódź to prawdziwy kamień milowy w branży. Elektryczna wersja Fantom Air okazuje się lepsza od wersji z silnikiem spalinowym we wszystkich obszarach właściwości jezdnych, takich jak prędkość maksymalna, przyspieszenie i prowadzenie, a jednocześnie jest lokalnie bezemisyjna – powiedział Stefan Frauscher, dyrektor zarządzający stoczni Frauscher.

Ładowanie również z gniazdka

Dzięki architekturze 800 V firmy Porsche elektryczną łódź można ładować prądem stałym (DC) z mocą ponad 250 kW. W idealnych warunkach energię w akumulatorze z poziomu 10 do 80% uzupełnia się w niecałe 30 minut. Możliwe jest również ładowanie prądem przemiennym (AC), z konwencjonalnych gniazdek domowych i odpowiednich przyłączy; według ekspertów Frauscher i Porsche będzie to najczęstszy przypadek użycia, bowiem taka infrastruktura jest dostępna w większości portów. Na pokładzie standardowo znajduje się ładowarka AC o mocy 11 kW. Porty ładowania zlokalizowano z przodu lewej ławki.

First Edition – już dostępna

Oficjalną światową premierę Frauscher x Porsche 850 Fantom Air zaplanowano na styczeń 2024 roku, podczas targów „boot” w Düsseldorfie. Początkowy plan obejmuje ekskluzywną pierwszą edycję 25 sztuk – First Edition. Łódź można zamówić w firmie Frauscher w cenie od 561 700 euro netto. Dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów rozpoczną się jeszcze w 2024 roku.

Źródło: Porsche
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory