Przedstawiciele międzynarodowych mediów mieli okazję po raz pierwszy przetestować we Włoszech nową łódź Frauscher x Porsche 850 Fantom Air. Sportowa jednostka została wyposażona w technikę układu napędowego przyszłego całkowicie elektrycznego Porsche Macan.
– Łódź eFantom oferuje wszystko, co zawsze obiecywały produkty firm Frauscher i Porsche: wyjątkowe osiągi i luksusowe doświadczenia, najwyższą jakość oraz ekskluzywny, ponadczasowy design – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu.
Napęd E-Performance
Na potrzeby użytku na wodzie Porsche dostosowało i dodatkowo rozwinęło technikę swojego samochodowego napędu. W łodzi Frauscher x Porsche 850 Fantom Air zastosowano komponenty platformy Premium Electric (PPE), na której bazuje nowy Macan. Ich lista obejmuje najnowocześniejszy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi (PSM), którego szczytowa moc w eFantomie została ograniczona do 400 kW, oraz powiązaną z nim elektronikę mocy. Wał przenosi siłę napędową z jednostki elektrycznej na charakterystyczny napęd łodzi typu Z. Silnik znajduje się z tyłu, a elementy sterujące umieszczono w wodoszczelnej skrzynce z logo Porsche. Także akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh brutto, również przejęty z nowego modelu Macan, znajduje się z tyłu, pod częścią wypoczynkową.
Tryby jazdy czy raczej pływania
Wstępnie zaprogramowane tryby jazdy, podobnie jak w przypadku samochodów drogowych Porsche, pozwalają na wybór odpowiedniej charakterystyki w zależności od sytuacji. Łódź eFantom oferuje następujące ustawienia: Docking (z ang. dokowanie), Range (z ang. zasięg), Sport i Sport Plus. Programy zmieniają charakterystykę reakcji przepustnicy, a jednocześnie obejmują różne ograniczenia prędkości. Na przykład w trybie dokowania, przeznaczonym do pływania w porcie, prędkość zostaje ograniczona do ośmiu węzłów (co odpowiada 15 km/h).
Milowy kamień w branży
Jak podaje producent, optymalna prędkość przelotowa wynosi 41 km/h (22 węzły). Przy tej prędkości energia w akumulatorze pozwala pokonać około 45 km (lub umożliwia godzinną podróż). Podczas pływania z prędkością graniczną można uzyskać zasięg przekraczający 100 km. Prędkość maksymalną osiąga się w trybie Sport Plus – ograniczono ją do 85 km/h (46 węzłów). W przypadku typowych podróży klientów, obejmujących niskie i wysokie prędkości, możliwe jest pływanie trwające od dwóch do trzech godzin, w zależności od profilu jazdy.
– Ta łódź to prawdziwy kamień milowy w branży. Elektryczna wersja Fantom Air okazuje się lepsza od wersji z silnikiem spalinowym we wszystkich obszarach właściwości jezdnych, takich jak prędkość maksymalna, przyspieszenie i prowadzenie, a jednocześnie jest lokalnie bezemisyjna – powiedział Stefan Frauscher, dyrektor zarządzający stoczni Frauscher.
Ładowanie również z gniazdka
Dzięki architekturze 800 V firmy Porsche elektryczną łódź można ładować prądem stałym (DC) z mocą ponad 250 kW. W idealnych warunkach energię w akumulatorze z poziomu 10 do 80% uzupełnia się w niecałe 30 minut. Możliwe jest również ładowanie prądem przemiennym (AC), z konwencjonalnych gniazdek domowych i odpowiednich przyłączy; według ekspertów Frauscher i Porsche będzie to najczęstszy przypadek użycia, bowiem taka infrastruktura jest dostępna w większości portów. Na pokładzie standardowo znajduje się ładowarka AC o mocy 11 kW. Porty ładowania zlokalizowano z przodu lewej ławki.
First Edition – już dostępna
Oficjalną światową premierę Frauscher x Porsche 850 Fantom Air zaplanowano na styczeń 2024 roku, podczas targów „boot” w Düsseldorfie. Początkowy plan obejmuje ekskluzywną pierwszą edycję 25 sztuk – First Edition. Łódź można zamówić w firmie Frauscher w cenie od 561 700 euro netto. Dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów rozpoczną się jeszcze w 2024 roku.