Stabilny wzrost mimo wyzwań
Jak zauważa Jonathan Davenport, starszy analityk w Gartner, rynek pojazdów elektrycznych zmagał się w ostatnich latach z kilkoma trudnościami, w tym z opóźnieniami w premierach nowych modeli oraz ograniczeniami infrastrukturalnymi. Pomimo tych przeszkód, globalna flota EV ma znacznie wzrosnąć: z 64 milionów pojazdów w 2024 roku do 85 milionów w 2025 roku, co przekłada się na 33% wzrost.
– Wiele firm przeceniło tempo, w jakim nastąpi przesiadka na pojazdy elektryczne. To przeoczenie spowodowało opóźnienia w premierach nowych modeli. Mimo to perspektywa na rok 2025 pozostaje pozytywna, z prognozą, że 58% sprzedaży EV będzie pochodzić z Chin, a 24% z Europy, co razem stanowić będzie 82% światowego rynku EV – podkreślił Davenport.
Dominacja pojazdów zasilanych bateriami
Dane Gartner wskazują też, że z przewidywanych 85 milionów pojazdów elektrycznych na drogach w 2025 roku, aż 73% stanowić będą wersje całkowicie elektryczne (BEV – Battery Electric Vehicles). Ich liczba wzrośnie o 35% względem 2024 roku, osiągając niemal 62 miliony sztuk. Z kolei hybrydy plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), będą rozwijać się wolniej, z liczbą prognozowaną na 23 miliony sztuk w 2025 roku, co stanowi wzrost o 28% w porównaniu z 2024 rokiem.
Chiny na czele
Regionalnie, to Chiny stanowią motor wzrostu rynku pojazdów elektrycznych, natomiast Europa i Ameryka Północna stopniowo zwiększają swoje zaangażowanie w rozwój infrastruktury EV. Stary Kontynent szczególnie mocno stawia na regulacje promujące zrównoważony rozwój, podczas gdy Ameryka Północna intensywnie inwestuje w infrastrukturę ładowania, co dwutorowo napędza wzrost na tych rynkach.
Recykling akumulatorów
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych rośnie zapotrzebowanie na surowce potrzebne do produkcji baterii, co powoduje ogromne obciążenie zasobów naturalnych. Jak prognozuje Gartner, do 2030 roku recyklingowi będzie poddawane aż 95% baterii EV, co stanie się kluczowym elementem w zarządzaniu ryzykiem niedoboru surowców.
Davenport zwrócił uwagę na znaczenie przetwarzania surowców, wskazując, że – intensywne działania recyklingowe w celu wykorzystania materiałów ze zużytych baterii i odpadów produkcyjnych mogą ograniczyć potrzebę wydobycia kolejnych minerałów. W szczególności Unia Europejska wprowadza obowiązek recyklingu baterii, co istotnie zmniejszy presję na zasoby naturalne, zmniejszając jednocześnie koszty i potencjalnie obniżając ceny pojazdów elektrycznych.
Davenport dodał również, że – w bateriach skoncentrowane są rzadkie metale w wyższych stężeniach niż w rudach naturalnych, przez co zużyte baterie można traktować jako bogate źródło tych surowców. Oprócz korzyści ekonomicznych, recykling baterii ograniczy zagrożenie wynikające z ich niewłaściwego składowania oraz związane z tym ryzyka środowiskowe.
Przyszłość rynku EV
Przewidywany roczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych oraz postęp w recyklingu baterii stanowią dowody na nadchodzącą transformację rynku EV. Choć przemysł napotyka wyzwania związane z łańcuchem dostaw i infrastrukturą, wzrost regionalnego popytu, postęp technologiczny oraz inicjatywy zrównoważonego rozwoju wskazują na świetlaną przyszłość dla globalnej popularyzacji pojazdów elektrycznych. Do 2030 roku redukcja odpadów i ponowne wykorzystanie cennych surowców będą kluczowe dla zaspokojenia rosnącego popytu na EV oraz dla zapewnienia ich komercyjnej opłacalności na całym świecie.
OW