Przez trzy kwartały 2025 roku Orlen wydał na inwestycje rekordowe 21 mld zł, co stanowi największą kwotę w historii koncernu. Podpisana umowa na lokomotywy dodaje do tego bilansu kolejny miliard złotych, potwierdzając determinację spółki w realizacji ambitnego programu modernizacyjnego.
„Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy” – podkreśla Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN. Transakcja ma wymiar nie tylko biznesowy, ale również gospodarczy. Zakłady PESA i Newag zatrudniają łącznie ponad 5,5 tys. osób, a realizacja kontraktu przyczyni się do utrzymania miejsc pracy i rozwoju kompetencji w polskim przemyśle maszynowym.
Technologia Made in Poland
Zamówienie obejmuje 20 lokomotyw 304E Gama produkowanych przez PESA Bydgoszcz oraz 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 z zakładów Newag w Nowym Sączu. Obie konstrukcje reprezentują najnowszą generację pojazdów trakcyjnych, wyposażonych w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW.
Kluczową innowacją jest znacząca redukcja zużycia energii. Nowe lokomotywy zużywają około 30% mniej energii niż starsze ich warianty w przeliczeniu na przewiezione ładunki. To przekłada się na realne oszczędności, ale też konkretny wkład w dekarbonizację transportu kolejowego.
Szczególnie istotny jest moduł dojazdowy umożliwiający pracę na niezelektryfikowanych odcinkach, znany jako system „last mile”. Rozwiązanie to znacząco zwiększa elastyczność operacyjną, pozwalając na manewry na bocznicach kolejowych bez konieczności angażowania dodatkowych lokomotyw spalinowych.

PESA – eksport na całą Europę
PESA Bydgoszcz to przykład odpowiedniej transformacji polskiego przemysłu. Firma o tradycjach sięgających 1851 roku, która jeszcze dwie dekady temu zajmowała się głównie naprawami taboru, dziś zajmuje wysoką pozycję w produkcji kolejowej, eksportującym pojazdy do 12 państw, w tym do Włoch, Niemiec czy Czech.
Lokomotywa Gama 3.0, którą dostarczy dla Orlen, to według prezesa PESA Krzysztofa Zdziarskiego pojazd otwierający „nowy rozdział w historii PESA – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie”.
Newag – sądecka potęga z ponad stuletnią tradycją
Nowosądecki Newag kontynuuje tradycję sięgającą 1876 roku, łącząc wieloletnie doświadczenie z nowoczesnymi technologiami. Lokomotywy Dragon 2, które dostarczy dla Orlen, to najmocniejsze i najbardziej zaawansowane technologicznie lokomotywy towarowe produkowane w Polsce.
Prezes Newag, Zbigniew Konieczek, z satysfakcją podkreśla kontynuację współpracy z Orlen Kolej, przypominając, że firma wcześniej realizowała dla przewoźnika modernizacje lokomotyw spalinowych. Nowy kontrakt potwierdza zaufanie do polskiej technologii i jakości wykonania.
Strategiczny gracz na rynku przewozów
Orlen Kolej, powstały z połączenia Lotos Kolej i Orlen KolTrans, zajmuje trzecią pozycję w kraju pod względem masy przewiezionych towarów z udziałem 7,37% oraz drugą pozycję pod względem pracy przewozowej z udziałem 12,04% według danych Urzędu Transportu Kolejowego z pierwszych czterech miesięcy 2025 roku.
Nowe lokomotywy pozwolą przewoźnikowi na przewiezienie 7,2 mln ton produktów rocznie, pokonując 5,5 mln kilometrów. To zwiększenie zdolności transportowych o około jedną trzecią, co jest kluczowe w kontekście rosnących potrzeb logistycznych Grupy ORLEN oraz planów ekspansji na rynku przewozów zewnętrznych.
PKO Leasing partnerem transformacji
Projekt finansowany jest w formule leasingu operacyjnego przez PKO Leasing. Jak podkreśla prezes PKO Leasing Tomasz Bogus, „na polskim rynku dotychczas nie było transakcji o takiej wielkości„.
Kontrakt leasingowy z Orlen Kolej to ponad 55% finansowania udzielonego przez cały rynek leasingowy w segmencie „samoloty, statki, kolej” w okresie I-III kw. 2025 r. To pokazuje skalę przedsięwzięcia i jego znaczenie dla całego sektora finansowego.
Zielona transformacja transportu
Inwestycja Orlen wpisuje się w szerszy kontekst dekarbonizacji transportu w Unii Europejskiej. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, sektor transportu ma osiągnąć redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90% do 2050 roku.
Transport kolejowy już dziś jest najbardziej ekologiczną formą transportu towarowego – kolej emituje 75% mniej CO₂ niż transport drogowy. Wymiana taboru spalinowego na nowoczesne lokomotywy elektryczne z modułem dojazdowym to kolejny krok w kierunku całkowitej dekarbonizacji sektora.
PKP Energetyka szacuje, że realizacja planów transformacji może przynieść wzrost przewozów kolejowych nawet o 12%, co dodatkowo wzmocni pozycję kolei jako ekologicznej alternatywy dla transportu drogowego.
Wpływ na gospodarkę
Transakcja Orlen ma szersze znaczenie dla polskiej gospodarki. Minister aktywów państwowych Wojciech Balczun podkreśla budowanie fundamentów pod gospodarkę myślącą o własnych przedsiębiorcach. Producenci lokomotyw zatrudniają blisko 6 tys. osób i współpracują z 2,5 tys. dostawców, co oznacza, że inwestycja będzie miała pozytywny efekt multiplikacyjny dla całego łańcucha dostaw.
Wybór polskich producentów w otwartym procesie zakupowym, w którym mogli uczestniczyć wszyscy producenci z Europy i świata, to dowód na konkurencyjność rodzimego przemysłu. Jak zaznacza Krzysztof Duszczyk, prezes Orlen Kolej , „jesteśmy dumni, że w procesie zakupowym, w którym uczestniczyć mogli wszyscy producenci i dostawcy, nie tylko polscy, to właśnie polskie firmy złożyły ofertę, proponując nowoczesny tabor„.
Perspektywy na przyszłość
Dostawy lokomotyw zaplanowano na lata 2027-2028, co daje producentom czas na optymalne przygotowanie produkcji i zapewnienie najwyższej jakości. Realizacja zamówienia jest elementem szerszego programu modernizacji infrastruktury przewozowej ORLEN Kolej, który zakłada systematyczne zastępowanie taboru spalinowego nowoczesnymi składami elektrycznymi.
Inwestycja pozwoli Orlen Kolej na pełną zdolność do obsługi przewozów za pośrednictwem własnych zasobów, co istotnie ograniczy koszty operacyjne wynikające z wynajmu lokomotyw. To strategiczny ruch zwiększający niezależność operacyjną i konkurencyjność spółki na wymagającym rynku przewozów towarowych.
– Powered by Orlen –

