Czasy, w których marka Smart była znana z produkcji bardzo małych samochodów przeznaczonych typowo do miasta, odeszły już do przeszłości. Obecnie ta marka – należąca do koncernu Geely, zarządzającego też m.in. Volvo – wprowadziła na europejskie rynki model o długości 4,705 m. Takie wymiary stawiają Smarta #5 – bo to o nim mowa – jako rywala Tesli Model Y, a także takich modeli, jak Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E czy Toyota bZ4X. Rozstaw osi tego SUV-a to 2,90 m, więc Smart obiecuje, że auto zapewnia „wystarczająco dużo miejsca dla wszystkich pasażerów”. Bagażnik z przodu ma 72 litry, a przestrzeń ładunkową z tyłu można powiększyć do 1530 litrów. Siedzenia można położyć i zamienić Smarta w „hotel na kołach”, na przykład na czas ładowania.
W Niemczech zamówienia za miesiąc
W Polsce Smart jak na razie nie zamierza rozpoczynać sprzedaży. Jeśli jednak nasz rynek aut EV będzie dalej rósł, a #5 okaże się sukcesem, należy się tego spodziewać. Obecnie w Polsce mamy do czynienia ze znacznym zwiększeniem się gamy modeli i marek dostępnych w salonach, głównie za sprawą chińskiej ekspansji.

Smart #5 w Niemczech kosztuje od 45 900 euro. W przeliczeniu na złotówki mówimy o cenie od 192 000 zł, co stanowi mocne wyzwanie rzucone wspomnianej Tesli Model Y. Start zamówień zaplanowano na 24 kwietnia.
Akumulator? Co najmniej 76 kWh
Jak na razie do cennika trafia bazowa odmiana #5 Pro z akumulatorem litowo-żelazowo-fosforanowym (LFP) o pojemności 76 kWh. Ma na liście wyposażenia między innymi panoramiczny dach, bezproblemową łączność ze smartfonem i liczne systemy wspomagania kierowcy.
Począwszy od bogatszej odmiany #5 Pro+, wszystkie modele mają baterię litowo-niklowo-manganowo-kobaltową (NCM) o pojemności 100 kWh. Z kolei wersja Pulse ma napęd na cztery koła, za sprawą obecności dwóch silników, po jednym przy każdej osi. Ma w wyposażeniu szeroki, centralny wyświetlacz OLED i pompę ciepła. Odmiana Summit ma terenowe akcenty, a także seryjny hak holowniczy. Auto ma aż pięć trybów jazdy terenowej (Adaptive, na piasek, śnieg, błoto i kamienie).

W zależności od wersji, zasięg dużego Smarta wynosi od 465 do 590 kilometrów zgodnie ze standardem WLTP. Moc napędu wynosi 363-587 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi od 6,9 do 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 200 km/h.
Szybkie ładowanie
Jeśli chodzi o parametry dotyczące ładowania – dzięki architekturze 800V Smart #5 może szybko pobierać energię do baterii. Akumulator NCM o pojemności 100 kWh zapewnia do 400 kW mocy ładowania DC. W ten sposób powinno być możliwe naładowanie od 10 do 80 procent w 18 minut w optymalnych warunkach. Funkcja plug & charge umożliwia automatyczne uwierzytelnianie na kompatybilnych stacjach ładowania. Standardowa funkcja Vehicle-to-Load o 230 V pozwala na ładowanie urządzeń elektronicznych/elektrycznych z samochodu.

Czy Smart #5 byłby popularny w Polsce? Obecność dużej baterii i duża moc, a także świetne osiągi to zalety tego modelu. Po stronie wad należy zapisać… nazwę. Klientom Smart nadal kojarzy się z małym i nieco „zabawkowym” autem.
PM