Test elektromobilnych

5 na tak, 5 na nie w Porsche Macanie 4S

Poprzeczka była zawieszona wysoko. Błażej przyznaje, że należy do zwolenników spalinowego Macana. Trudno się dziwić, gdyż jest (był?) to jeden z najlepiej sprzedajacych się modeli sportowej marki z Niemiec.
Źródło zdjęcia: Błażej Buliński

Porsche Macan musi mierzyć się krytyką: miłośnicy oryginału żądają kategorycznego przywrócenia wersji spalinowej, a sprzedaż wersji elektrycznej nie idzie tak dobrze, jak planowano. Porsche może nieco przeceniło gotowość swoich klientów na przejście na elektromobilność. Ale to nie znaczy, że w Stuttgarcie zapomnieli, jak się robi dobre samochody. W cyklu „5 na tak, 5 na nie” wystawiłem subiektywną cenzurkę Porsche Macanowi 4S.

Macan miał dołożyć kluczową cegiełkę do elektryfikacji Porsche. Prace konstrukcyjne były szeroko zakrojone, nowa platforma PPE, technika 800V, zaawansowane zawieszenie, moc do 639 KM… Debiut rynkowy też był mocny, ale entuzjazm klientów osłabł nieco wcześniej, niż to zwykle bywa z nowymi modelami Porsche. Szczególnie na tak ważnym dla Porsche rynku chińskim.

Porsche Macan 4S sylwetka bok

Poprzeczka była zawieszona wysoko, sam należę do admiratorów spalinowego Macana z uwagi na jego ponadprzeciętnie żywiołowe zachowanie podczas jazdy, aktywne wciąganie kierowcy w prowadzenie i dawanie poczucia jazdy lżejszym autem, niż wynosi jego rzeczywista masa.

Porsche Macan sylwetka 3/4 tył

Po świetnych doświadczeniach z Taycanem wyczekiwałem debiutu drugiego Porsche stworzonego od podstaw jako BEV. Pod koniec 2023 r. miałem okazję poznać jego zaawansowaną technikę od podszewki podczas dogłębnej prezentacji przed oficjalnym debiutem w fabryce w Lipsku. Na początku 2024 r. widziałem i dotykałem przedpremierowo Macana w ostatecznym, produkcyjnym sznycie. Ale doświadczenia zza kierownicy zebrałem dopiero pod koniec tego roku.

Porsche Macan 4S kierownica

W moje ręce trafił Macan 4S, czyli dwusilnikowy wariant o łącznej mocy 448 KM z możliwością chwilowego zwiększenia do 516 KM i baterią 100 kWh brutto, którą można ładować z mocą 270 kW. Liczby na papierze robią wrażenie. Czy podczas jazdy jest równie dobrze? Zapraszam do krótkiego, lecz dynamicznego treściwego wideo, w którym odpowiadam na fundamentalne pytanie „Gdzie Macan lubi być macany”. A niebawem też więcej tutaj w dłuższej formie pisanej testu Porsche Macana 4S.

REKLAMA