Mój elektryk 2.0 – czyli nowe subsydia do pojazdów elektrycznych – ma mieć budżet wynoszący do 373,75 miliona euro, co w przeliczeniu wynosi ponad 1,6 miliarda złotych. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Jak poinformował wczoraj NFOŚiGW, wsparcie dla beneficjentów może wynosić nawet 40 tysięcy złotych przy wyborze pojazdu kategorii M1 (pojazdy osobowe). W tej kwocie przewidziano bonus w przypadku niskich dochodów (do 120 tysięcy złotych) oraz trwałe zezłomowanie starego samochodu spalinowego, który jest w posiadaniu ubiegającego się o wsparcie przez co najmniej 3 lata. Co ciekawe zgodnie z propozycją programu złomowanie będzie działało wstecz. Należy wtedy udowodnić, że odbyło się ono 1 lutego 2020 roku lub później, czyli w ciągu około pięciu lat poprzedzających złożenie wniosku.
Jak podkreśla Fundusz zaproponowany program w ramach KPO opiera się na innych bonusach oraz jest wyższe od obecnie oferowanego w programie „Mój elektryk”. Warto nadmienić, że w ramach obowiązującego jeszcze dotacji do elektryków, osoby fizyczne mogą uzyskać do 18,75 tys. zł i 27 tys. zł wsparcia dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny lub przy deklaracji zwiększonego przebiegu. Z kolei w ścieżce leasingowej możliwe było dofinansowanie do 27 tys. zł. jednak środki na ten cel zostały wyczerpane z końcem sierpnia 2024 r.
W ramach nowych subsydiów, beneficjentami programu będą:
- Osoby fizyczne, które mogą uzyskać do 18 750 zł dotacji oraz dodatkowo 10 000 zł przy zezłomowaniu pojazdu i 11 250 zł, jeżeli dochód nie przekracza 120 000 zł.
- Osoby fizyczne leasingujące lub wynajmujące pojazd z możliwością wsparcia do 30 000 zł oraz dodatkowo 5000 zł przy zezłomowaniu pojazdu i 5000 zł, jeżeli dochód nie przekracza 120 000 zł.
- Jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) leasingujące lub wynajmujące pojazd ze dotacją w wysokości do 30 000 zł oraz dodatkowo 10 000 zł przy zezłomowaniu pojazdu.
Tym samym kwota dofinansowania może wynosić nawet 40 tysięcy złotych. Należy jednak podkreślić, że nie zmieniła się maksymalna wartość pojazdu, która nadal została utrzymana na poziomie 225 tys. zł.
Ogłoszenie programu ma nastąpić do końca 2024 roku, a jego realizacja w latach 2025-2026, przy czym okres zawierania umów ma nastąpić do 30.06.2026 r., a okres wydatkowania środków do 31.08.2026 r.
Zgodnie z informacjami podanymi przez NFOŚiGW, konsultacje potrwają od 18 do 29 listopada br.