Jak donosi portal rynekinfrastruktury.pl poseł Jarosław Sachajko zwrócił Ministerstwu Infrastruktury uwagę na fakt, że w Polsce jest zaledwie 5,5 tysiąca punktów ładowania samochodów elektrycznych, podczas gdy w Holandii (Niderlandy) jest ich 130 tys., a we Francji – 100 tys. (w rzeczywistości w Niderlandach jest ich już ponad 500 000, a we Francji ponad 130 000 – przyp. red.).
Jeśli jednak chodzi o nasz kraj to poseł miał rację. Jak wynika z Licznika Elektromobilność przygotowywanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych pod koniec lipca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2953 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5884 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów).
– W maju uruchomiono w naszym kraju kolejnych 157 punktów ładowania, mimo to tempo wzrostu liczby punktów ładowania wydaje się zbyt niskie w stosunku do liczby pojawiających się na drogach samochodów z napędem elektrycznym. Na koniec maja 2023 r. po polskich drogach jeździło 76 683 elektrycznych samochodów osobowych – wylicza poseł w interpelacji do ministra infrastruktury.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w resorcie zapowiedział, że Ministerstwo Infrastruktury nadal zamierza wspierać ministra klimatu i środowiska w pracach nad rozwojem sieci ładowania pojazdów elektrycznych w ciągach dróg krajowych, ze szczególnym uwzględnieniem Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP – przyp. red.). – Decyzje dotyczyć będą kolejnych przetargów na nowe MOP. W związku z przyjęciem przepisów przez Radę Unii Europejskiej, resort infrastruktury będzie również współpracował z właściwym w sprawie resortem klimatu i środowiska – zapowiada urzędnik.
Sekretarz stanu dodał ponadto, że liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych na sieci dróg ekspresowych i autostrad powinna się intensywnie rozwijać w ciągu najbliższych 10 lat, wraz z rozwojem infrastruktury drogowej. Ma osiągnąć ilość co najmniej ok. 300 ultraszybkich stacji ładowania na samej sieci TEN-T, rozmieszczonych co 60 km na sieci bazowej dla pojazdów lekkich i ciężkich oraz co 100 km dla pojazdów ciężkich. – Według danych zawartych w raporcie „Polish EV Outlook 2023” liczba ogólnodostępnych stacji ładowania może wzrosnąć ośmiokrotnie względem 2022 roku, do ponad 40 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania w 2025 roku – przewiduje Bittel.