Home Infrastruktura 318 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych od początku roku

Analiza PZPM

318 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych od początku roku

Analiza PZPM

318 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych od początku roku

23% stacji ładowania w naszym kraju stanowią szybkie ładowarki DC
Fot. Ionity
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Według analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z EIPA z końca czerwca, infrastruktura ładowania w Polsce w naszym kraju rozszerzyła się w poprzednim miesiącu o 38 ogólnodostępnych stacji ładowania. W tym roku przybyło ich już 318.

Obecna liczba stacji oraz punktów ładowania to 2298 stacji oraz 4371 punktów ładowania. 64% dostępnych stacji ładowania zapewnia ładowanie prądem zmiennym (AC), a 23% stacji ładowania stanowią punkty zapewniające prąd stały (DC), który pozwala na szybsze ładowania. W pozostałych 13% stacji nie został zidentyfikowany rodzaj prądu ładującego. Wśród województw najwyżej pod względem liczby stacji plasują się województwa mazowieckie (411), śląskie (374) i pomorskie (219). Najmniej stacji znajdziemy w województwach: lubelskim (32), świętokrzyskim (26) i podlaskim (24).

W znacznie mniejszym tempie rozszerza się infrastruktura tankowania gazu naturalnego. Od początku roku przybyło 9 stacji tankowania CNG/LNG. Obecna liczba stacji oraz punktów tankowania to odpowiednio 47 stacji oraz 119 punktów tankowania gazem naturalnym – powiedział Jakub Faryś, prezes PZPM.

Choć liczba ładowarek w Polsce rośnie to jest wciąż bardzo mało. Zwłaszcza na tle unijnych liderów. W Niderlandach jest ich już ponad 500 000, a we Francji ponad 120 000. To będzie musiało się szybko zmienić. Przed kilkoma dniami posłowie PE wynegocjowali, że do 2026 r. stacje ładowania samochodów o mocy, co najmniej 400 kW będą musiały być rozmieszczone, co najmniej, co 60 km wzdłuż głównych tras sieci TEN-T, a moc wyjściowa sieci wzrośnie do 600 kW do 2028 r.

Dla samochodów ciężarowych i autobusów, stacje ładowania muszą być zapewnione, co 120 km. Stacje te powinny zostać zainstalowane na połowie głównych dróg UE do 2028 r. i mieć moc wyjściową od 1400 kW do 2800 kW w zależności od drogi. Kraje UE muszą zapewnić, że stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci TEN-T będą rozmieszczone co najmniej co 200 km do 2031 r.

Źródło: PZPM
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory