Zerowa emisja netto do 2040 roku
Amazon, globalny lider w handlu elektronicznym, złożył zamówienie na ponad 200 elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz eActros 600. Zamówienie to nie tylko wpisuje się w strategię firmą, zmierzającą do osiągnięcia zerowej emisji netto CO₂ w swoich operacjach do 2040 roku, ale również stanowi największe w historii zamówienie na elektryczne pojazdy ciężarowe producenta – chwali się gigant.
Ciężarówki eActros 600 znajdą zastosowanie w sieci Amazon Middle Mile, obejmującej transport kontenerów ładunkowych między centrami realizacji zamówień, sortowniami i stacjami dostaw. Amazon zamierza wykorzystać ponad 140 pojazdów w Wielkiej Brytanii oraz ponad 50 w Niemczech. Dzięki ich wdrożeniu, flota Amazona w Wielkiej Brytanii będzie zdolna do transportu ponad 300 milionów paczek rocznie bez emisji spalin, co znacząco przyczyni się do redukcji śladu węglowego firmy – czytamy w komunikacie prasowym.
Dodatkowa infrastruktura
Aby maksymalnie wykorzystać potencjał nowych ciężarówek (eHDV – electric Heavy Duty Vehicle), Amazon planuje inwestycję w nowoczesną infrastrukturę uzupełniania energii w kluczowych lokalizacjach logistycznych. Toteż wprowadzone zostaną punkty szybkiego ładowania o mocy 360 kW, pozwalające naładować akumulatory trakcyjne pojazdów od 20 do 80 proc. w nieco ponad godzinę. Takie rozwiązanie pozwoli na sprawne funkcjonowanie floty eActrosów, nawet na intensywnie użytkowanych trasach.
Ponadto, ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw dla kierowców – nawet bez ładowania megawatowego (MCS) – oznacza, że eActros 600 może pokonać ponad 1000 kilometrów dziennie, o ile dostępna jest infrastruktura ładowania.
Testy zaliczone
eHGV od Mercedesa już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych, np. podczas użytkowania przez klientów „eActros 600 European Testing Tour 2024”. W ramach testów 40-tonowy zestaw pokonał 15 000-kilometrową podróży przez 22 kraje.
eActros 600, będący flagowym modelem w portfolio elektrycznych pojazdów producenta, legitymuje się nowoczesną technologią oraz dużym zasięgiem. Dzięki akumulatorowi o pojemności przekraczającej 600 kWh i innowacyjnej osi napędowej opracowanej przez Mercedes-Benz Trucks, pojazd ten może przejechać aż 500 kilometrów na jednym ładowaniu.
Nowy standard w logistyce
Wprowadzenie eActrosów 600 do floty Amazona poprzedziły intensywne testy prototypów w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Testy te przeprowadzono w jednym z centrów logistycznych Amazona w Niemczech, co pozwoliło na optymalizację pojazdów przed ich seryjną produkcją. Przedstawiciele Daimler Truck AG, podkreślają, że współpraca z Amazonem to krok milowy w kierunku zrównoważonej transformacji transportu, a eActros 600 wyznacza nowy standard w logistyce bezemisyjnej – czytamy w komunikacie prasowym.
Warto również wspomnieć o nagrodach, które model eActros 600 już zdobył. Elektryczna ciężarówka otrzymała tytuł „International Truck of the Year 2025”, co jest najwyższym wyróżnieniem w branży pojazdów użytkowych. Nagroda ta przyznawana jest przez organizację International Truck of the Year, złożoną z 24 dziennikarzy specjalizujących się w tematyce transportu i logistyki z Europy.
Produkcja już ruszyła
Oprócz parametrów technicznych eActros 600 wyróżnia się minimalistycznym i aerodynamicznym designem, który łączy estetykę z funkcjonalnością. Model stanowi nie tylko ekologiczne, ale także ekonomiczne rozwiązanie dla operatorów flot, oferując niższe koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych ciężarówek z silnikiem Diesla. Mercedes-Benz Trucks dostarcza swoim klientom kompleksowe rozwiązania, obejmujące nie tylko pojazdy, ale również doradztwo w zakresie infrastruktury ładowania, usługi serwisowe oraz nowe technologie w ramach marki TruckCharge – chwali się producent.
Produkcja seryjna eActrosów 600 rozpoczęła się pod koniec 2024 roku w fabryce Mercedes-Benz w Wörth am Rhein. Amazon, zamawiając ponad 200 takich pojazdów, stawia na innowacyjność i zrównoważony rozwój, co wpisuje się w globalny trend transformacji branży transportowej.
OW