Rozwój rynku pojazdów ciężarowych w Europie w I połowie 2024 roku
W pierwszej połowie 2024 roku rynek pojazdów ciężarowych w Unii Europejskiej odnotował znaczący wzrost. W II kwartale ich sprzedaż wzrosła o 12% w porównaniu z I kwartałem. W szczególności, sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych (ZEV) osiągnęła poziom 4,1% wszystkich sprzedanych pojazdów ciężarowych, co stanowi wzrost do 3,2% w porównaniu z pierwszym kwartałem. Dobre dane dotyczą wszystkich segmentów pojazdów ciężarowych – pojazdów ciężkich, lekkich i średnich oraz autobusów i autokarów – wynika z najnowszego raportu ICCT, Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu.
Niemcy liderem sprzedaży ZEV
Niemcy pozostają liderem w sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych w Unii Europejskiej, z udziałem 32,2% (1 282 sztuk) w II kwartale 2024 roku. W ujęciu europejskim, w I połowie 2024 roku sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych wzrosła o 54% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Udział pojazdów ciężarowych zeroemisyjnych w całkowitej sprzedaży ciężarówek wzrósł z 0,7% w I połowie 2023 roku (1 076 sztuk z 151 327) do 1,2% w I połowie 2024 roku (1 651 z 141 101). Sprzedaż lekkich i średnich pojazdów użytkowych ZEV wzrosła z 4,9% w 2023 roku do 9,3% w 2024 roku, a autobusów zeroemisyjnych wzrosła z 2 088 do 2 819 sztuk. Pomimo tego wzrostu, udział autobusów zeroemisyjnych w rynku spadł z 16% w 2023 roku do 15% w 2024 roku.
Rejestracje pojazdów ciężarowych w Europie
W II kwartale 2024 roku zarejestrowano prawie 98 000 pojazdów ciężarowych w UE-27. Największymi rynkami były Niemcy (28,4%), Francja (16,4%) i Włochy (10,5%). Wzrost sprzedaży w tych krajach wyniósł odpowiednio 2,3%, 1,2% i 1,5% w porównaniu do I kwartału br.
Siedem największych marek pojazdów ciężarowych w Unii Europejskiej odpowiadało za 84% całkowitej sprzedaży w II kwartale. Mercedes-Benz był liderem z udziałem 21%, następnie MAN (13,8%), IVECO (13,5%), Scania (12,5%), Volvo (11,7%), DAF (9,7%) i Renault (7,1%).
HDV i ich rosnąca zeroemisyjność
Samochody o masie powyżej 26 ton stanowiły 75,2% wszystkich sprzedanych pojazdów ciężarowych w II kwartale 2024 roku. Spośród 74 000 sprzedanych sztuk, 916 (1,2%) było zeroemisyjnych. W porównaniu do I kwartału 2024 roku, kiedy zarejestrowano 755 elektrycznych sztuk (1,1% rynku), jest to wzrost o prawie 20%. W porównaniu do dwóch pierwszych kwartałów 2023 roku sprzedaż zeroemisyjnych samochodów ciężkich wzrosła o 53%.
Volvo Trucks przewodził na rynku zeroemisyjnych ciężarówek z udziałem 43,5% w II kwartale, sprzedając 104 modele 4×2 FM oraz 91 modeli 4×2 FH. Na kolejnych miejscach znalazły się Renault (17,3%) i Mercedes-Benz (14,8%).
Lekkie i średnie pojazdy użytkowe
W II kwartale 2024 roku lekkie i średnie samochody użytkowe stanowiły 14,6% sprzedaży pojazdów ciężarowych, z czego 10% (1 447 sztuk) było zeroemisyjnych. Wzrost sprzedaży w porównaniu do I kwartału wyniósł ponad 50%, przy czym całkowita sprzedaż tych pojazdów wzrosła o 29,5%.
W porównaniu do I połowy 2023 roku sprzedaż ZEV w segmencie lekkich i średnich pojazdów wzrosła o 86%, z 1 270 do prawie 2 400 sztuk.
Ford dominował w sprzedaży ZEV w tym segmencie, z udziałem 41,5%. IVECO, z modelem Iveco Daily, odpowiadało za jedną trzecią sprzedaży, sprzedając 475 sztuk.
Autobusy i autokary
Autobusy i autokary stanowiły 10,2% sprzedaży pojazdów ciężarowych w II kwartale 2024 roku, z czego 17,2% (1 722 sztuki) było zeroemisyjnych. Liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych wzrosła z 1 100 w I kwartale do 1 616 w II kwartale. Liderami sprzedaży autobusów zeroemisyjnych były Yutong (20,8%) i Mercedes-Benz (14,8%).
Perspektywy rozwoju pojazdów wodorowych
Należy zauważyć, że europejscy producenci intensywnie rozwijają także technologie silników wodorowych. Volvo, MAN, DAF i Scania prowadzą testy prototypów ciężarówek napędzanych silnikami spalającymi wodór (z ogniwami paliwowymi), co może stanowić ważny krok w dalszy, kierunku redukcji emisji CO2 w transporcie.
Autor: OW