Ostatnie lata pod względem sprzedażowym są dla marki Volvo wyjątkowo korzystne. W 2023 roku firma ustanowiła nowy, globalny rekord, znajdując na swoje produkty 708 716 klientów, co stanowi wzrost o 15% w stosunku do wyników z roku 2022. Sprzedaż rośnie zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych i w Chinach. Na Starym Kontynencie sprzedano w 2023 roku 294 794 aut, czyli o 19% więcej niż rok wcześniej.
Dobre wyniki elektryków
Aż 59% aut sprzedanych przez Volvo w Europie w 2023 r. to auta z linii Recharge, czyli elektryczne lub hybrydowe plug-in. W 2024 roku ten wynik (i tak już dobry) powinien być znacznie lepszy. W statystykach będzie bowiem uwzględniony model EX30.
Najmniejszy samochód elektryczny Volvo jest wytwarzany od jesieni 2023 r. Obecnie mówimy o osiągnięciu kamienia milowego w kwestii produkcji. To oznacza, że z zakładu w Chinach 30 września wyjechał egzemplarz numer 100 000.
Drugi najpopularniejszy samochód EV
Należy spodziewać się, że produkcja EX30 będzie dalej odbywała się w szybkim tempie. Zainteresowanie samochodem jest bardzo duże. Według danych Dataforce, w sierpniu EX30 był drugim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie, ustępując jedynie Tesli Model Y. Chociaż rejestracja pojazdów elektrycznych spadła w zeszłym miesiącu w UE o 43,9%, Volvo odnotowało jeden z największych wzrostów sprzedaży.
W Europie wynik pojazdów Volvo wzrósł o 36% r/r (do 19 605 aut). EX30 był głównym motorem wzrostu, dodając do ogólnego wyniku 6377. Na Starym Kontynencie Volvo w ogólnym rezultacie pokonało Teslę i Fiata, stając się czternastym największym producentem samochodów w UE, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA – podaje Dataforce.
Co z cłami?
EX30 początkowo miało powstawać wyłącznie w fabryce w Chinach. Ze względu na cła nakładane przez Komisję Europejską na auta z Państwa Środka, Volvo podjęło niedługo po premierze modelu decyzję o przeniesienie części produkcji do zakładu w Gandawie w Belgii. To tam są wytwarzane samochody na rynki UE, a marka obecnie „przyspiesza produkcję” w tej fabryce.
Skąd tak duża popularność EX30? Chodzi tu przede wszystkim o dobry stosunek parametrów, mocy, osiągów i… stylu (Volvo ma sporo „uroku” premium) do ceny. EX30 kosztuje w Polsce od 176 990 zł. Wcześniej cena wynosiła 169 900 zł. Po uwzględnieniu dopłat z programu „Mój Elektryk” (choć środków w ścieżce leasingowej nie ma, przynajmniej jak na razie), otrzymujemy naprawdę korzystny finansowo samochód. Już bazowa wersja osiąga 272 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Jej zasięg to 344 km. Wersja z większą baterią osiąga nawet 476 km na jednym ładowaniu. Moc topowego EX30 to 428 KM. Taki samochód wyceniono na 239 900 zł, co można uznać za okazję. Korzystnie skalkulowany cennik procentuje – co widać w wynikach sprzedażowych.
Autor: MA