Wzrost sprzedaży BEV
W 2026 roku Toyota planuje osiągnąć roczną sprzedaż 1,5 miliona samochodów elektrycznych. Do tego czasu zadebiutuje na rynku dziesięć nowych modeli BEV marki, w tym nowa linia bateryjnych aut elektrycznych następnej generacji, zaprojektowanych zupełnie od początku według nowej koncepcji. Modele te otrzymają baterie o znacznie większej wydajności, które podwoją ich zasięg w porównaniu z obecnymi autami elektrycznymi marki. Aby zrealizować te plany, Toyota stworzy odrębny dział specjalizujący się w rozwoju, produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznych.
Strategia wprowadzania na rynek bateryjnych samochodów elektrycznych będzie się różnić w zależności od stopnia gotowości ich przyjęcia w poszczególnych regionach. W Europie, Japonii, Chinach czy USA Toyota znacznie rozszerzy ofertę BEV, wprowadzając do sprzedaży kolejne modele z linii bZ, a następnie auta nowej generacji.
W USA w 2025 roku rozpocznie się produkcja elektrycznego SUV-a z 3 rzędami siedzeń. Baterie do niego będą produkowane w Karolinie Północnej, której możliwości produkcyjne zostaną znacząco zwiększone. W Chinach, obok modelu bZ4X i nowego bZ3, już w 2024 roku zadebiutują dwa samochody elektryczne opracowanie specjalnie na ten rynek, a w kolejnych latach gama modeli BEV będzie się systematycznie rozrastać.
W Azji i na innych rynkach rozwijających się Toyota będzie odpowiadać na wzrost zapotrzebowania na bateryjne pojazdy elektryczne. Do końca roku zostanie uruchomiona lokalna produkcja pickupów BEV, a w kolejnym kroku firma wprowadzi do sprzedaży nowy model małego samochodu z takim napędem.
Dwie koncepcyjne bZ w Szanghaju
Na targach Auto Shanghai Toyota pokazała dwa koncepcyjne samochody elektryczne – bZ Sport Crossover Concept oraz bZ FlexSpace Concept. Oba auta są rozwijane w ramach linii modeli elektrycznych bZ (Beyond Zero), opartych na dedykowanej platformie eTNGA. Zadebiutują na chińskim rynku w 2024 roku jako dwa z dziesięciu modeli BEV, które Toyota planuje wprowadzić do sprzedaży do 2026 roku.
Toyota bZ Sport Crossover Concept to elektryczny crossover projektowany z myślą o preferencjach młodszego pokolenia. Auto będzie mogło także po zakupie zyskiwać nowe udogodnienia, takie jak asystent kierowcy, automatyczne parkowanie i inne inteligentne funkcje. Przy jego budowie Toyota współpracuje z firmami BYD i FAW w ramach spółek joint venture.
Toyota bZ FlexSpace Concept to rodzinny, praktyczny SUV z napędem elektrycznym. Przestronna kabina z wieloma udogodnieniami jest projektowana z myślą o łatwym korzystaniu z auta przez całą rodzinę. Auto otrzyma zaawansowane systemy bezpieczeństwa, szeroki zestaw inteligentnych funkcji oraz wydajny napęd o dużym zasięgu. Nowy SUV jest rozwijany we współpracy z firmą Guangzhou Automobile Group.