Konfrontacja z ID.3
Smart #1 to samochód, który rywalizuje z takimi autami, jak Renault Megane E-Tech czy Fiat 600e. Najgroźniejszym konkurentem tego mierzącego 4,27 m modelu określanego mianem subkompaktowego crossovera i będącego efektem pracy koncernu Geely, do którego obecnie należy marka Smart, jest jednak Volkswagen ID.3. Na rynku niemieckim ta rywalizacja nabiera rumieńców.
#1 Pure i Pure+ z większą baterią
Mówimy o nowych „budżetowych” wersjach. Taki samochód w wersji Pure ma akumulator o pojemności 49 kWh, co daje 310 kilometrów zasięgu w cyklu WLTP. Pure „z plusem” ma baterię 66 kWh, dzięki czemu przejeżdża o 100 km więcej.
O ile w przypadku zasięgów, ID.3 wypada odrobinę lepiej (VW ma baterie 52 lub 59 kWh i przejeżdża 388 lub 434 km), Smart #1 wygrywa mocą i osiągami. Volkswagen w wersji Pure osiąga bowiem 170 KM, a w odmianie Pro – 204 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje odpowiednio 8,2 i 7,6 s. Tymczasem każdy Smart rozwija 272 KM (moment obrotowy: 343 Nm), a jego przyspieszenie do setki trwa 6,7 s.
Jeśli chodzi o maksymalną moc ładowania, w Smarcie wynosi 150 kW. ID.3 z większym akumulatorem może osiągnąć 175 kWh. Ile kosztują poszczególne samochody?
Smart #1 nie jest jeszcze oferowany w Polsce…
…ale w Niemczech nowa wersja Pure kosztuje od 34 990 euro, natomiast cena odmiany Pure+ wynosi 39 990 euro. W przeliczeniu na złotówki to odpowiednio 150 000 i 171 500 zł. ID.3 jest odrobinę tańsze, ale przegrywa osiągami. Co więcej, w Austrii wprowadzono specjalne rabaty na okres letni (Sommerbonus) obniżające ceny o 1800 euro (7736 zł). Po ich uwzględnieniu ceny VW i Smarta są niemalże identyczne – różnice to kilkaset euro w zależności od wersji. Raz tańszy jest jeden z modeli, raz drugi. W Niemczech rabatów jeszcze nie ma – ale obecność bonusa jesiennego czy zimowego nie jest wykluczona.
Smart #1 nawet w bazowej wersji jest wyposażony m.in. w LED-owe lampy, czujniki cofania, 18-calowe felgi, 12,8-calowy ekran systemu multimedialnego i bezprzewodową obsługę systemów Apple CarPlay i Android Auto.
W Polsce samochód walczyłby także m.in. z Volvo EX30
Volkswagen ID.3 w Polsce kosztuje co najmniej 171 080 zł za wersję Pure i od 180 290 zł za odmianę Pro. Z kolei ceny Volvo EX30 startują od 176 990 zł za wersję o mocy 272 KM i przyspieszającą od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Zasięg takiego samochodu wynosi 337 km. Co ciekawe, mówimy tu m.in. o tym samym silniku, który wykorzystuje Smart #1. Volvo również jest własnością marki Geely.
Czy Smart zostanie wprowadzony do naszych salonów? Według niektórych źródeł może wydarzyć się to w przyszłym roku, nie ma jednak jeszcze żadnych oficjalnych informacji na ten temat. Jeśli Smart zachowałby atrakcyjne ceny z rynku niemieckiego (od których w Polsce dałoby się jeszcze odliczyć dopłaty – wtedy nad Wisłą wyjściowo mogłoby jednak być drożej), może zrobić na rynku zamieszanie. Czy polscy klienci przywykną do faktu, że Smart nie jest mały? Skoro z Mini się udało, tutaj również powinno się udać.
MA